Об опыте применения компетентностного подхода в профессиональном становлении и развитии личности менеджера

Л.К. Гуриева,

доктор экономических наук, профессор кафедры «Менеджмент»

ФГОБУ ВПО «Финансовый университет при Правительстве

Российской Федерации» (Владикавказский филиал),

 

Аннотация. Согласно европейской системе квалификаций, компетентностный подход характеризуется личностным и деятельным аспектами, т.е. он имеет и практическую, прагматическую, и гуманистическую направленность. Это актуализирует поиск новых форм, методов и технологий обучения менеджеров. С опорой на опыт применения компетенностного подхода на Президентской программе подготовки управленческих кадров в Северной Осетии, автором обоснована высокая эффективность междисциплинарного подхода и инновационных форм и технологий обучения, направленных на формирование и развитие предпринимательских навыков,  навыков работы в команде, приемов и методов мотивационного влияния на поведение других людей, развитие когнитивных, функциональных, личностных и этических компетенций.

Ключевые слова: базовые управленческие компетенции,   личностные компетенции, инновационные формы и технологии обучения менеджеров.

 

 

EXPERIENCE OF APPLICATION OF COMPETENCE-BASED APPROACH IN PROFESSIONAL FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE MANAGER IDENTITY

Lira Gurieva,

Doctor of Economics, professor of Management chair

Federal State-Funded Educational Institution of Higher Professional Education

“Financial University under the Government of the Russian Federation”

(Vladikavkaz Branch)

 

Abstract.   According to the European system of qualifications, competence-based approach is characterized personal and active by aspects, i.e. it has also practical, pragmatical, and a humanistic orientation.   It staticizes search of new forms, methods and technologies of training of managers.   With a support on experience of application of kompetennostny approach on the Presidential program of preparation of administrative shots in North Ossetia, the author proved high efficiency of interdisciplinary approach and innovative forms and the technologies of training directed on formation and development of enterprise skills, skills of work in team, receptions and methods of motivational influence on behavior of other people, development of cognitive, functional, personal and ethical competences.

Keywords: basic administrative competences, personal competences, innovative forms and technologies of managers’ training.