Профессионализация личности в постиндустриальном обществе на основе содействия профессиональному саморазвитию

Т.А. Вековцева,

кандидат искусствоведения, доцент кафедры «Маркетинговые коммуникации», Южно-Уральский государственный университет, Челябинск  

Аннотация. Обоснована актуальность проблемы профессионализации личности в постиндустриальном обществе. Решение проблемы профессионализации личности предложено на основе содействия профессиональному саморазвитию преподавателя вуза. Анализ педагогической теории и практики относительно проблемы профессионального саморазвития преподавателя вуза позволил выявить ряд противоречий в социально-педагогическом, научно-теоретическом и научно-методическом аспекте. Система содействия профессиональному саморазвитию преподавателя вуза представлена как единство четырех компонентов: объект содействия; предмет содействия; субъект содействия; процесс содействия. Обоснована, что данная система содействия включает все основные аспекты, на которые требуется обратить особое внимание при целенаправленной работе над проблемой профессионализации личности. Особое внимание уделено уровням содействия профессиональному саморазвитию преподавателя вуза – организационный, групповой, личностный и методам содействия профессиональному саморазвитию: пассивные, реактивные, активные, проактивные.

Ключевые слова: профессионализация личности, повышение квалификации, преподаватель вуза, профессиональное саморазвитие, система содействия.

 

Professionalization of the individual in post-industrial society through the promotion of professional self-development

 

  1. T. A. Vekovtseva

Ph.D. in Art history, assistant professor of the department «Marketing communications», South-Ural state university

 

Abstract. The urgency of the problem of the professionalisation of personality in a postindustrial society. Addressing professionalization personality suggested by promoting professional self-development of university teachers. Analysis of pedagogical theory and practice with respect to problems of professional self-development of university teachers revealed a number of contradictions in the socio-pedagogical, scientific-theoretical and methodological aspect. Scheme to promote professional self-development of university teachers is presented as a unity of four components: to promote; subject of assistance; subject of assistance; facilitate the process. Proved that this system includes facilitating all major aspects on which you need to pay special attention when working on the problem focused professionalization personality. Particular attention is paid to promoting professional self-development levels of university teachers – organizational, group, personal and professional self-development methods to promote: passive, reactive, active, proactive.

Keywords: personality professionalization, training, university lecturer, professional self-development, facilitation system.

 

[embeddoc url=»http://paradigma.science/profor/N1-2014/N1-2014%20Vekovceva.pdf» viewer=»google»]